לתאום פגישה ייעוץ השאירו פרטים

    לשון הרע ברשתות החברתיות

    בשנים האחרונות הרשתות החברתיות המקוונות צמחו והפכו להיות מעין "כיכר העיר" מודרנית. הנגישות והזמינות של הרשתות החברתיות מאפשרת הפצה מהירה וגלובאלית של מידע, דעות, חדשות, פרסומים, וכדו'.

    לשון הרע בפייסבוק

    אחת מן הרשתות הבולטות הינה "פייסבוק", בה לצד פרסום תמונות, פוסטים, סרטונים וחדשות ניתן גם לתייג אנשים ומקומות, להגיב, לשתף ו"לחבב" על ידי סימון "הלייק". סימון ה"לייק" יש בו כדי להביע אהדה/תמיכה/ הסכמה לאמור בפוסט זאת לעומת  פעולה אקטיבית של "שיתוף" הפוסט אשר יש בה כדי להפיץ ובכך לחשוף אותו למשתמשים נוספים, בין אם לחבריו של המשתף ובין אם למשתמשים אחרים, וכל זאת בהתאם להגדרות הפרטיות של אותו המשתמש והאלגוריתם של פייסבוק.

    חוק איסור לשון הרע נחקק בשנת 1965, עוד בטרם עידן האינטרנט והרשתות החברתיות, ולכן ניתן לראות בחלוף השנים התפתחות פסיקתית אשר העניקה מענה תוך התאמה לעידן החדש ולהתפתחות הטכנולוגית. בפס"ד רע"א 1239/19 יואל שאול נ' חברת ניידלי תקשורת בע"מ סקרה כבוד השופטת ברק ארז את סוגיית לשון הרע ברשתות החברתיות ופסקה כי חוק איסור לשון הרע חל גם על פרסומים ברשת האינטרנט. בהקשר זה בחנה כבוד השופטת שני מישורים של הדיון.

    ראשית, מישור העילה-אלו פעולות ברשתות החברתיות עולות כדי "פרסום"?

    שנית, מישור ההגנות-גם אם אותן פעולות עולות לכדי "פרסום" כמובנו בחוק, כיצד ניתן לפרש באופן תכליתי את תחולתן של ההגנות הקבועות בחוק ביחס אליהן?

    במישור הראשון, נקבע כי פעולה ישירה של כתיבת פוסט או סטטוס ברשת החברתית אכן מהווה פרסום כמובנו בחוק, פרסום  אשר עשוי להקים עילה לתביעה ככל שיש בו משום לשון הרע. עוד נקבע כי פעולה אקטיבית של "שיתוף" פוסט עולה לכדי פרסום כמובנו בחוק איסור לשון הרע זאת מאחר  ופעולת ה"שיתוף" יוצרת מעין "עותק" של הפרסום העוולתי וחושפת אותו בצורה וויראלית למשתמשים נוספים.

    עוד נקבע כי קשה לראות בסימון "לייק" יצירת "עותק של הפרסום המקורי" של הדברים וחזרה עליהם, ולכן אין לראות בפעולה זאת כפרסום כהגדרתו בחוק איסור לשון הרע, וזאת חרף העובדה, כי יכול והאלגוריתם של פייסבוק יגרום לכך שמשתמשים נוספים ייחשפו לפוסט עקב סימון ה"לייק". ובהקשר זה נקבע, כי אף אם יש באלגוריתם של פייסבוק כדי לחשוף את הפוסט עקב סימון ה"לייק" אין המדובר בפעולה יזומה ואקטיבית של משתמש אלא הפרסום נעשה בהתאם לאלגוריתם של פייסבוק באופן שאינו נמצא תחת שליטתו של מסמן ה"לייק".

    *המידע לעיל מהווה מידע ראשוני ו/או חלקי בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.